WAT IS EEN META PIXEL EN WAAROM IS HET ZO INTERESSANT?

Wanneer je aan Facebook denkt, denk je automatisch aan content van vrienden, familie en anderen. Maar Facebook biedt ook zakelijke aspecten aan. Bedrijven kunnen dit platform gebruiken om te adverteren en contentcreaties te delen met hun ideale doelgroep.

Wat doet een Meta Pixel?

Meta Pixel is een stukje code dat je op iedere pagina van je website kunt plaatsen. Door dit te doen, kan je de effectiviteit van je advertenties achterhalen en krijg je inzicht in de zaken die mensen op je website uitvoeren. Voorbeelden hiervan zijn het toevoegen van een artikel aan je winkelmandje, een aankoop die wordt gedaan of een offerte aanvraag voor één van jouw diensten.

De Meta Pixel op je website ontvangt deze activiteiten en plaatst deze onder de Meta Pixelpagina op je Facebook, meer bepaald onder Gebeurtenisbeheer. Hierdoor kan je diezelfde klanten of bezoekers van je website in de toekomst opnieuw bereiken met je Facebook-advertenties.

Door deze activiteiten en effectiviteit van je advertenties te analyseren, kan je een doelgroep samenstellen en gericht adverteren.

Waarom zou ik gebruik maken van een Meta Pixel?

Er zijn verschillende redenen om gebruik te maken van een Meta Pixel. De drie voornaamlijkste zijn de volgende:

  • Je kan je advertenties tonen aan mensen waarvan je weet dat ze interactie gehad hebben met je website en/of social media. Toon bijvoorbeeld advertenties aan mensen die je winkelmandje hebben bezocht of een specifieke dienstenpagina. Op die manier doe je aan remarketing, specifieke targeting naar websitebezoekers.
  • Je kan specifieke conversies bijhouden zoals aantal contactaanvragen of aankopen via je webshop. Met deze data en de juiste instellingen zal Facebook je advertentie vooral laten zien aan mensen die sneller zullen converteren. De resultaten die je behaald met je advertenties, kan je gemakkelijk analyseren. Hierdoor krijg je meer inzicht en kan je eventuele aandachtspunten meenemen voor in de toekomst.
  • Je kan heel eenvoudig vergelijkbare doelgroepen maken zodat Facebook op zoek gaat voor jou naar mensen die vergelijkbaar zijn met jouw websitebezoekers. Hierdoor bereik je nieuwe mensen die mogelijks ook geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.

Enkele tips bij het opstarten van een Meta Pixel

  1. Plaats de Meta Pixelcode op iedere pagina van je website. Zo mis je geen enkele activiteit van een bezoeker of klant doorheen heel je website. Anders loop je de kans enkel activiteiten te zien van maar één pagina terwijl je er misschien vijf hebt.
  2. Analyseer en optimaliseer je marketingcampagne vanaf het begin. Het kan zijn dat er bepaalde zaken volledig zijn veranderd tegenover een jaar geleden.
  3. Installeer meteen de Meta Pixel aangezien deze geen terugwerkende kracht heeft. De conversies en websitebezoekers worden pas gemeten van zodra de code op je website staat. Hierdoor kan je best vandaag al de Pixel installeren, ook al heb je nog geen advertenties lopen.

Professioneel advies over Meta Pixel

Bright Square heeft de geschikte mensen om je professioneel te ondersteunen bij het opstarten, analyseren en verbeteren van deze marketing tool. Contacteer ons en wij zitten graag met jou samen om te bekijken wat wij voor jou kunnen betekenen. 

Scroll naar top