Waarom rebranding soms nodig is
WAAROM REBRANDING SOMS NODIG IS
Een sterk merk is een belangrijke factor tot succes. En soms is het ook nodig om een sterk merk een update te geven of te moderniseren. We spreken dan van rebranding, als een doorslaggevend element van het merk een wijziging ondergaat door een nieuwe merknaam, een wijziging in het logo of het kan ook gaan om een nieuwe boodschap die beter past in een aangepaste merkbelofte. De bedoeling is natuurlijk om de kernboodschap van het merk opnieuw sterker in de verf te zetten en de klanten of prospecten beter te bereiken. Hier geven we jou het waarom van een rebranding.
Â
MODERNISEREN
De meest voor de hand liggende reden om te rebranden is natuurlijk een look & feel die niet meer bij de tijd is: een nieuw lettertype of een nieuw logo. Vooral een logo is erg belangrijk, als het uit de tijd is, dan kan het echt een negatieve weerslag hebben op de perceptie van de prospecten of klanten. Dan is rebranden noodzakelijk. Soms kan moderniseren ook plaatsvinden als het kadert in de normale evolutie van het merk en de merkbelofte, het hoeft niet altijd te gaan om een bedrijf in een mindere periode.
NIEUWE BUSINESS (PRO-ACTIEF)
Als een bedrijf zich op nieuwe markten begeeft, die niet in lijn zijn met de huidige branding of het merk zoals het is, dan ook kan een rebranding noodzakelijk zijn. Het merk past zich dan aan een nieuwe markt aan, bouwt aan een nieuwe positionering en is opnieuw coherent rebranded. Op deze manier kan succes verzekerd zijn met de nieuwe producten en/of diensten in de markten waar het bedrijf actief is.
FUSIE VAN ONDERNEMINGEN (RE-ACTIEF)
Als ondernemingen samengaan, dan is een rebranding noodzakelijk. Dit is een logisch gevolg van het samengaan, een nieuw bedrijf ontstaat en de oude branding voldoet niet meer. Er zijn heel wat voorbeelden hiervan in de bedrijfswereld te vinden.
De redenen die wij aanhalen zijn maar enkele voorbeelden, bedrijven of organisatie kunnen vele redenen hebben om te rebranden. Het loont dan ook de moeite de redenen goed te overwegen en, als een besluit tot rebranding volgt, beroep te doen op een specialist. Een rebranding vraagt om een doordachte aanpak. Waar wacht je nog op om een professional om advies te vragen? We helpen jou graag verder.