Tips en tricks voor het schrijven van een geslaagde social media post

Dagelijks spendeert een persoon heel wat tijd op social media. Dit is de perfecte kans voor jouw bedrijf om hierop in te spelen. Met een goede social media strategie bereik je jouw doelgroep op een effectieve manier. Schrijven is hierbij van enorm belang. Wij geven jou in deze blog vijf tips die je kan gebruiken om tot een ultieme social media post te komen.

 

Tip 1. Wees actief en informeel

Vermijd passieve zinnen en maak gebruik van actieve zinnen. Actieve zinnen zijn kort en direct. Dit leest leuker en laat de lezer aangesproken voelen. Maak hiervoor gebruik van aanwijzende voornaamwoorden, bijwoorden en signaalwoorden. Verder is het ook van belang dat je geen schrijffouten maakt, dit komt onprofessioneel over. Met andere woorden: schrijf informeel, luchtig en correct!

 

Tip 2. Houd het kort

Social media gebruikers krijgen een overvloed van informatie over zich heen. Bovendien gebruiken ze voornamelijk social media om te ontspannen. Kom dus niet af met lange teksten want deze zullen niet gelezen worden. Mensen houden van korte en overzichtelijke posts. Houd het bij de kern van je boodschap.

 

Tip 3. Doelgroep en platform

Wie is je doelgroep en op welk platform is deze doelgroep voornamelijk terug te vinden? Gebruik een social media platform dat past bij jouw bedrijf zodat je jouw doelgroep op een efficiënte manier kan bereiken. Het heeft geen zin om te communiceren op een kanaal waar jouw doelgroep niet op aanwezig is.

 

Tip 4. Maak gebruik van ###

Wanneer je gebruik maakt van de juiste hashtags voor jouw bedrijf, bereik zowel je bestaande klanten als potentiële klanten. Doe hiervoor een zoekwoordonderzoek om te weten welke woorden het meest populair zijn. Verwerk deze hashtags in jouw tekst en vergroot automatisch je bereik. Let wel op dat je geen overbodig gebruik maakt van hashtags waardoor je boodschap verloren kan gaan.

 

Tip 5. Lees je tekst na vanuit het perspectief van de lezer

  • Zou ik stoppen met scrollen voor dit bericht?
  • Zou ik dit bericht leuk of interessant vinden?
  • Zou ik iets bijgeleerd hebben na het lezen van dit bericht?
  • Zou ik reageren op dit bericht of dit bericht delen met anderen?

Deze vragen kunnen jou helpen om te achterhalen wat er ontbreekt of wat er overbodig is aan jouw bericht. Zomaar schrijven is niet altijd voldoende. Zorg dat je ‘ja’ kunt beantwoorden op ieder van deze vragen.

 

Veel succes! Hulp nodig bij het schrijven van social media posts? Volg onze opleiding of laat Bright Square je social media posts maken.

Scroll naar boven