Hoe schrijf ik een geslaagde blog?
Een blog is een informatief of inspirerend artikel dat online terug te vinden is op een website. Je vertelt de lezer waar hij of zij iets aan heeft. Heel vaak is dit iets informatiefs (bijvoorbeeld: hoeveel slaap heeft een gemiddelde mens nodig?) maar het kan ook inspirerend zijn (bijvoorbeeld: Deze ochtendroutine verlicht je stress). Hoe meer waarde je biedt in jouw blog, hoe meer lezers je bereikt.
Stappenplan
Voor wie is je blog geschreven?
Bepaal wie de doelgroep is voor jouw blogs. Pas je schrijfstijl aan op deze lezers.
Één blog = één onderwerp
Wanneer je gebruik maakt van meerdere onderwerpen in één blog, gaat je duidelijkheid en overzicht verloren. Spits je per blog toe tot één onderwerp. Dit is niet enkel duidelijk en overzichtelijk voor jou, maar ook voor je lezer.
Een geschikt onderwerp
Leg de focus op een onderwerp dat bij jouw bedrijf of website aansluit. Het moet passen bij de producten of diensten die jij aanbiedt.
Een goede inhoudelijke blog
Zorg ervoor dat je blog een duidelijke structuur bevat. Maak gebruik van een inleiding, midden en slot. Maak je alinea’s ook niet te lang. Korte alinea’s lezen prettiger dan lange alinea’s. Ook tussentitels en opsommingen zijn zeer interessant. Het zorgt ervoor dat je blog leesbaar blijft. Daarnaast is het ook belangrijk om actief te schrijven. Voor de lezer leest dit gemakkelijker omdat je het kort en duidelijk houdt.
Call-to-action
Dit maakt de kans op interactie met je lezer groter. Verwijs naar een andere interessante blog of doe een korte quiz. Je komt hierdoor meer te weten over je lezers en het zorgt voor een automatische interactie. Daarnaast kan dit ook een “contacteer ons nu”, “start nu” knop zijn waardoor de lezer snel actie kan ondernemen.
Last but not least: maak gebruik van visuals
De juiste visuals versterken een (lange) tekst. Het trekt de lezer aan en maakt het lezen van je blog net iets aangenamer. Zorg er wel voor dat de visuals relevant zijn en passen bij het onderwerp van je blog.
Ook Bright Square hecht veel belang aan blogs. Zo hebben we een pagina op onze website waar allerlei interessante blogs zijn terug te vinden. Heb je graag professioneel advies? Contacteer ons!
Tijd voor actie, want blogs zijn cruciaal om extra websitebezoekers aan te trekken!