Branding

Het belang van een sterke branding

Elke marketingexpert benadrukt het belang van een sterke branding. Want een sterke branding vertegenwoordigt jouw bedrijf of merk. Maar wat is dat nu juist, branding? Wel, branding is een middel om producten, diensten of organisaties van elkaar te onderscheiden.

Letterlijk is het woord branding afgeleid van het Oud-Noorse woord ‘brandr’, dat ‘brandmerken’ betekent. Branding berust op hetzelfde principe: je stempel neerzetten, zodat een prospect je herkent. Vandaag de dag bestaan er wel miljoenen bedrijven en dat zorgt voor keuzestress bij de consument, toch?

De identiteit van jouw bedrijf

Elk bedrijf heeft een bepaalde waarde en missie die ze met de buitenwereld willen delen. Met branding zorg je ervoor dat jouw (potentiële) klanten exact het beeld van jou krijgen wat jij wilt dat ze hebben. Branding is daarmee zowel je identiteit, als de perceptie van die identiteit door de buitenwereld. Daarnaast creëert branding ook een bewustzijn bij diegenen die nog geen klant van jouw bedrijf zijn. De eerstvolgende keer wanneer zij op punt staan een aankoop binnen jouw productcategorie te doen, nemen ze jouw merk in de overweging.

Branding formuleren

Toen de Olympische Spelen in 2012 een nieuw logo lanceerde, stond heel het internet op zijn kop. Het logo leek wel op de grond gevallen en in stukken gebroken. What a bummer. Maar branding gaat over veel meer dan enkel een logo. Het gaat over de volledige customer experience: logo, merknaam, symbool, website, huisstijl en sociale media vormen hier de kern van. Heb je ooit al eens stilgestaan bij de vorm van een flesje Coca-Cola? Het sensuele silhouet met geribbelde lijnen is niet zomaar gekozen, maar draagt bij tot de unieke branding van Coca-Cola. Het doel van een branding is een gevoel bij je prospect of klant neerzetten dat blijft hangen en herkenbaarheid en naamsbekendheid met zich meebrengt.

Brandmanagement

Een sterk merk creëren vraagt veel werk en investeringen. Brandmanagement vormt het geheel aan activiteiten die je onderneemt om je merk te bouwen, te ontwikkelen en te verbeteren. Branding is een project op lange termijn en moet continu gemanaged worden. Belangrijk bij brandmanagement is het doortrekken van een rode lijn over al je merkuitingen. Consequentie is key.

Branding is bouwen aan je merk, en wij bouwen graag met je mee. Neem contact op met ons, wij helpen jou graag verder.

Scroll naar top