IS MAILCHIMP IETS VOOR MIJ EN MIJN BEDRIJF?

MailChimp is een e-mailplatform voor bedrijven. Met deze marketingtechnologie kan je een bedrijf starten en laten groeien. Het platform helpt jou om mailing- en nieuwsbriefcampagnes te maken en onderhouden. Waarom is e-mail marketing zo belangrijk? Je komt het allemaal te weten in deze blog.

Het belang van e-mailmarketing voor jouw bedrijf

Er zijn verschillende redenen om gebruik te maken van e-mailmarketing. Het zorgt er onder anderen voor dat jij jouw doelgroep op een persoonlijke manier kan benaderen, het is relatief goedkoop en je hebt snel een meetbaar resultaat.

Kortom: je blijft top of mind, je trekt nieuwe klanten aan en je brengt bestaande klanten op de hoogte van nieuwe diensten of producten. Ideaal, toch?

Voordelen van MailChimp

  • Het platform is zeer gebruiksvriendelijk.
  • Heel je e-mailmarketingstrategie staat op één plaats.
  • Het platform is gratis maar je kan ook een abonnement aangaan met weliswaar meer opties. Het gratis MailChimp-account kan je gebruiken tot 2000 e-mailadressen.
  • Je hebt een uitgebreide inzage in de statistieken / resultaten die je hebt behaald.

Waarop letten bij het uitsturen van je nieuwsbrief?

Zorg ervoor dat je nieuwsbrief is opgemaakt in je eigen huisstijl. Door bovenaan jouw logo te plaatsen en doorheen je nieuwsbrief gebruik te maken van jouw vaste huisstijlkleuren, zorg je voor extra herkenning. Bovendien werk je best met de juiste call-to-actions die doorverwijzen naar jouw website of social media kanalen. Op die manier krijg je mensen tot jouw einddoel: bijvoorbeeld meer verkoop.

MailChimp voorziet automatisch een uitschrijflink onderaan je e-mail. Dit is wettelijk verplicht en op die manier kunnen mensen zich in één klik afmelden van jouw mails. Zelf hoef je dus geen actie te ondernemen aangezien die mensen automatisch geen mails meer ontvangen bij het uitsturen van je volgende mail.

Kies een aantrekkelijke onderwerpregel die nieuwsgierigheid opwekt maar ook al een tipje van de sluier geeft. Maak deze aansprekend door de lezer hierin te betrekken: bijvoorbeeld ‘Heb jij al plannen voor het weekend?’ in plaats van ‘Uitstapjes voor het weekend’.

Wat is het ideale moment om je mail te versturen? Dat is sterk afhankelijk van je doelgroep. Richt je jou naar bedrijven? Stuur dan best binnen de kantooruren. Richt je jou naar jonge ouders? Verstuur dan bijvoorbeeld rond 20 uur jouw mail, wanneer de kinderen slapen. Dit is geen exacte wetenschap, testen is dus de boodschap!

MailChimp opleiding Bright Square

Sinds enige tijd biedt Bright Square ook een MailChimp opleiding aan. Deze opleiding is geschikt voor bedrijven of organisaties die e-mailmarketing willen inschakelen om klanten te informeren, online campagnes uit te voeren en loyaliteit bij (potentiële) klanten op te bouwen en te onderhouden op een aantrekkelijke en doeltreffende manier.

Je leert onder anderen hoe je een MailChimp-account kan aanmaken en optimaliseren, hoe je e-mailadressen kan importeren en exporteren, hoe je e-mail templates op basis van je eigen huisstijl kan ontwerpen en aanpassen, het integreren van call to actions en nog zo veel meer.

Lees meer over onze MailChimp opleiding

Scroll naar top