HET BEDENKEN VAN EEN KRACHTIGE BEDRIJFSNAAM: NIET ALTIJD EVEN GEMAKKELIJK.

Voor sommigen onder ons is het heel eenvoudig om een geschikte bedrijfsnaam te vinden, voor anderen net iets minder. De naam moet origineel zijn maar tegelijkertijd ook passen bij het product of dienst dat wordt aangeboden. Professioneel advies is hierbij belangrijk. Bright Square gaat graag samen met jou op zoek naar de geschikte bedrijfsnaam voor jouw bedrijf of merk.

Stap voor stap in de goede richting

Door de overvloed van aanbod (bedrijven, producten & diensten) is het heel belangrijk om een bedrijfsnaam te vinden die je onderscheidt van anderen. Als eerste ben je genoodzaakt om stil te staan bij je prospect. Je vraagt jezelf af wie zij zijn, wat ze willen, wat ze belangrijk vinden en welke taal zij voornamelijk spreken.

Wanneer je dit weet, is het belangrijk om te zoeken naar een krachtige maar ook simplistische bedrijfsnaam. Je wil uiteraard dat je doelpubliek jouw bedrijfsnaam gemakkelijk onthoudt. Namen die je lastig kan uitspreken of schrijven verdwijnen logischerwijs snel uit het geheugen.

Als je een bedrijfsnaam hebt bedacht, kijk dan zeker even na of deze al dan niet bestaat. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je een ander bedrijf gaat nadoen. Zelf is dit vaak moeilijk te achterhalen. Professionals kunnen je hierbij zeker helpen. Daarnaast is het belangrijk dat een potentiële domeinnaam voor jouw website nog beschikbaar is. Denk maar aan .be, .nl, .com. Het zou jammer zijn dat je net een krachtige bedrijfsnaam gevonden hebt maar dat je domeinnaam niet meer beschikbaar is.  

Geef niet alles cadeau aan je prospect

Kijk naar het verhaal achter je bedrijf. Misschien vind je tijdens deze fase een uniek onderdeel of woord waarmee je een bedrijfsnaam kan vormen. Let wel op! Het is niet de bedoeling dat je met je bedrijfsnaam meteen alles weggeeft over wat je doet. Een hint mag je zeker geven, maar het is en blijft de bedoeling dat de prospect je website, social media of bedrijf bezoekt om te achterhalen wat jouw bedrijf nu precies doet. Apple laat aan de hand van de naam ook niet meteen zien wat ze verkopen. Ander voorbeeld is Nike, genoemd naar Griekse godin van overwinning Nikè. Niet rechtstreeks een link naar sport of schoenen maar wel een krachtige bedrijfsnaam, als je het ons vraagt.

Ten slotte nog enkele nuttige tips

Zoals je ondertussen misschien al wel weet, werken zaken zoals kleuren, mascottes, slogans en logo’s heel goed bij de prospect. Deze zaken zorgen er vaak voor dat potentiële klanten jouw naam en bestaan onthouden.

Als laatste is het belangrijk om het proces naar het zoeken voor een geschikte bedrijfsnaam voldoende tijd moet geven. Maak geen overhaaste beslissing en deel je ideeën met anderen. Vaak zien professionals die hier gespecialiseerd in zijn zaken die jij misschien niet ziet. Contacteer ons en wij helpen jou graag verder!

Scroll naar top