Advies golf

Hoe blijf ik mijn bestaande klanten behouden?

Dagelijks wordt er onvoorstelbaar veel content gecreëerd en gedeeld. Dit doen we voornamelijk om potentiële klanten te overtuigen. Logisch, ieder gezond bedrijf wil nieuwe klanten. Maar… ook bestaande klanten zijn ontzettend belangrijk voor jou bedrijf. Daarom is het ook belangrijk om content te creëren en delen voor deze doelgroep. Hoe je dit het best kan aanpakken, kom je te weten in deze blog.

 

Waarom zijn bestaande klanten zo belangrijk voor mijn bedrijf?

Wist je dat het vijf keer zo duur is om nieuwe klanten binnen te halen dan bestaande klanten te behouden? Daarnaast helpt content voor bestaande klanten het vertrouwen in jouw bedrijf of merk te vergroten. In hun eigen kring zullen ze jouw bedrijf of merk ook gemakkelijker aanbevelen.

Bovendien zullen bestaande klanten ook gemakkelijker waardevolle feedback met jou delen. Die feedback kan je helpen om je product of dienst te verbeteren maar ook om inzicht te krijgen in de communicatie. Met andere woorden: Maak content voor je bestaande klanten en zorg ervoor dat ze het gevoel krijgen dat je meer wil betekenen dan enkel iets te verkopen. Het is eenvoudiger om meer producten/diensten te verkopen aan een bestaande klant dan nieuwe klanten aan te trekken aangezien de bestaande klant jouw bedrijf al kent.

 

Hoe kan ik content creëren voor mijn bestaande klanten?

  1. Luister naar je klant

Bekijk reacties op social media, zoek online wat er over jouw bedrijf wordt gezegd en ga in gesprek met de collega’s die rechtstreeks in contact staan met de klant. Zorg ervoor dat je klant niet achterblijft met een vraag of probleem. Stuur je klanten bijvoorbeeld maandelijks een e-mail met een aantal tips over de werking van jouw producten of diensten.

  1. Laat bestaande klanten zichzelf speciaal voelen

Doe dit aan de hand van gepersonaliseerde e-mails, exclusieve content zoals een Q&A-sessie of een (online) event. Maar ook de klanten in de bloemetjes zetten via een social media post of een bedanking/compliment kan veel doen. Wees creatief en verwen je bestaande klanten.

  1. Wat zijn de emotionele behoeften van mijn bestaande klanten?

Iedere klant heeft zijn dromen en angsten. Deze behoeften zijn meestal duurzamer dan koopbehoeften. Koopbehoeften kunnen zomaar veranderen, emotionele behoeften niet. Storytelling is een goede manier om bestaande klanten op emotioneel vlak te raken. Je laat duidelijk zien waar je bedrijf voor staat. Een onmisbaar element bij het opbouwen en behouden van relaties met je (bestaande) klanten.

Meer informatie over loyalty content? Contacteer ons!

Scroll naar boven