blogpost, bright square

Waarom SEO en Webdesign twee handen op één buik (moeten) zijn!

WAAROM SEO EN WEBDESIGN TWEE HANDEN OP ÉÉN BUIK (MOETEN) ZIJN!

In een vorig artikel spraken we over zoekmachine-optimalisatie of ‘Search Engine Optimization’, of kortweg SEO, een geheel van technieken om bovenaan de resultatenlijst van zoeksites zoals Google, Yahoo of Bing te eindigen. Belangrijk  om een hogere trafiek naar de website te genereren met, als het even kan, online verkoop tot gevolg. Maar dat wist u ongetwijfeld al. Nu, SEO staat niet op zichzelf, het gaat samen met webdesign en als ze goed samengaan, dan krijgt u de beste zoekresultaten voor jouw website. We overlopen even in dit artikel wat hiervoor belangrijk is.

TECHNISCHE OPTIMALISATIE

Uw eerste vraag aan een potentiële webdesigner moet deze zijn: welk platform of welke software gebruikt u voor het maken van de website? Dit is erg belangrijk, want platformen zoals bijvoorbeeld WordPress zijn sowieso al technisch goed ingesteld voor SEO. Voor andere platformen of software moeten wel vragen gesteld worden.

Concreet, dit zijn dan een paar belangrijke vragen voor de techneuten:

  • Voorziet u een goede sitestructuur met SEO-vriendelijke URL’s?
  • Wat met de paginasnelheid?
  • Hoe mobielvriendelijk (responsive) zijn uw websites?
  • Wat met de controle op dode links?
  • Wat met het meten en tracken van onder meer contactformulieren of buttons?

Vergeet ook niet te vragen naar een goedwerkende CMS, een tool om je pagina’s en je teksten zelf up te daten. Ook heb je hiermee toegang tot de metastructuur, waar je per pagina een titel, omschrijving en zoekwoorden kan ingeven. Ook belangrijk voor het uiteindelijke resultaat. Meestal is er dan ook een software ingebouwd of gekoppeld om te kunnen meten en tracken. Meten is weten. We raden je wel af om zelf te meten, het is echt specialistenwerk, maar vraag alleszins naar de mogelijkheden.

DE SEO COPYWRITER

Als je website technisch goed zit, dan kun je aan de slag met een SEO copywriter, die voor jou ‘Authorative content’ creëert, wat betekent dat de content de vragen van lezers moet beantwoorden en zich  onderscheidt  van de concurrentie door de keuze van woorden en de ideeën die naar voor gebracht worden. Google pikt dat op en beloont het betere geschrijf met hogere ranking en uiteindelijk meer verkoop, op voorwaarde natuurlijk dat ook technisch alles snor zit, zoals hierboven uiteengezet.

Waar wacht u nog op om onze professionals om advies te vragen? We helpen u graag verder met mooie SEO-resultaten en meer verkoop.

Scroll naar boven