blogpost inbound marketing, bright square

Inbound marketing: wat, hoe en waarom?

INBOUND MARKETING: WAT, HOE EN WAAROM?

Inbound marketing? Wat wordt ermee bedoeld en wat kan een ondernemer ermee aanvangen? U bent niet de enige die zich afvraagt waarover het gaat. Wel, dan starten we best met te bepalen wat het is. Inbound marketing vertrekt van de ‘need’, de behoefte van klanten voor producten of diensten. We zorgen ervoor dat onze content en stories nauw aansluiten bij de behoefte van onze klanten en prospecten zodat we meer verkoop realiseren. Een veel beter idee dan zomaar in het wilde weg te trachten uw producten en diensten te pushen op de markt. In dit artikel bekijken we het hoe dat werkt.

WAT?

Uw content laten aansluiten bij de behoeften van uw klanten en prospecten en ook gemakkelijk vindbaar zijn op het internet, daar gaat het om. Als u antwoorden geeft op de vragen van uw prospecten, u speelt in op hun ‘need’, dan komen de prospecten en klanten vanzelf. U laat u leiden door de behoefte van de klant, u zet uzelf in zijn schoenen. Een heel andere werkwijze dan outbound marketing, waar u bepaalt wat u via welke kanalen communiceert, denk maar aan advertenties in magazines of spots op tv, de meer traditionele manier van vermarkten ook wel inside-out branding genoemd. Uitgangspunt is hier niet in de eerste plaats de klant wel de identiteit en de branding van de onderneming.

HOE?

Klanten kopen steeds meer online. Zij zoeken op het internet oplossingen die een antwoord geven op hun problemen, hun behoeften, hun ‘needs’. Belangrijk is dat u weet wat hun vragen zijn, wat ze zoeken en dat u antwoorden geeft op hun vragen. Met uitgekiende content speelt u in op hun vragen en zorgt u voor vindbaarheid, zeker ook in de organische zoekresultaten. Als u dat doet, dan zien klanten u als een belangrijke raadgever die hen helpt met hun probleem.

WAAROM?

U wilt ongetwijfeld meer klanten en meer omzet. Wel, dan is inbound marketing the way to go. Als u bovenstaande principes toepast, dan creëert u vertrouwen en relaties die werken op lange termijn. Doel is de klant antwoorden te geven die aansluiten bij zijn behoefte. Dan krijgt u wat u wilt, nieuwe of terugkerende klanten en zeker meer omzet. Daar gaat het toch om?

Nog vragen over inbound marketing? Vraag een professional om advies. Neem contact op met ons, wij helpen u graag verder met inbound marketing.

Scroll naar boven